Dráma: leállították a magyarok kedvenc Suzukijának a gyártását (FRISSÍTVE)

A Suzuki Motor ideiglenesen leállította népszerű Swift modelljének gyártását – azt is elárulták, miért.

A vörös-tengeri kalózok miatt tavaly meg kellett kerülni Afrikát, ami két hét plusz szállítási időt eredményezett ahhoz képest, mintha a Szuezi-csatornán jött volna a szállítmány a Magyar Suzuki gyárába. Esztergomban ez nagy fejfájást, logisztikai kihívást okozott, de megoldották. A Suzukinál tudják, fontos a jó kapcsolat a magyar kormánnyal.
A Magyar Suzuki Zrt. eseménydús időszakon van túl: a 2024-es pénzügyi évben az esztergomi gyártóvállalat 29,3 százalékos növekedést ért el az előző esztendőhöz képest a teljes hazai újautó-piacon. A magyarországi forgalomba helyezett 121 607 új személygépkocsiból 15 732 volt Suzuki, ez azt jelenti, hogy 12,94 százalékos piaci részesedéssel idehaza piacvezető helyen zártak.
Az eredmények bemutatására rendezett sajtótájékoztatón ugyanakkor az is elhangzott:
tavaly összesen 111 492 autó készült Esztergomban (92 százaléka exportra), amely csökkenést jelent az előző évhez képest.
2023-ban az európai disztribútor- és hazai márkakereskedői hálózat készlete alacsony volt a korábbi félvezetőhiány miatt, amely nagyobb gyártási volument generált. A 2024-es gyártási szám azonban illeszkedik a korábbi évek trendjébe és a középtávú várakozásokhoz.
Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az itt gyártott modellek, így az S-Cross és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift. Előbbi két típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg:
darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedést jelent a két példány eladási számaiban 2023-hoz képest.
A nemzetközi piacokra 2024-ben összesen 123 369 darab autót értékesítettek 5 kontinens 123 országába, amelyből 116 500 volt esztergomi gyártású.
Az eladás 86,7 százaléka, 106 940 darab autó ment export piacokra. A Magyar Suzuki Zrt. a legtöbb kocsit, már kizárólag hibrid hajtásrendszerrel az európai piacokon értékesíti.
Ezt is ajánljuk a témában
A Suzuki Motor ideiglenesen leállította népszerű Swift modelljének gyártását – azt is elárulták, miért.
Az egyik legnagyobb problémát a húszik okozták a gyárnak Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes szerint. Mint ismert, tavaly leállt a termelés egy hétre a Magyar Suzuki esztergomi gyárában január 15-21. között. Az intézkedés oka az volt, hogy késett a Japánban gyártott motorok beérkezése a hazai gyártású modellekhez, mivel a Vörös-tenger térségében sorozatos támadások érték a kereskedelmi hajókat. A hajók így alternatív útvonalon közlekedtek, majd a terveknek megfelelően egy héttel később újraindulhatott a termelés a Suzuki csoport egyetlen európai üzemében.
A vörös-tengeri kalózok miatt meg kellett kerülni Afrikát, ami két hét plusz szállítási időt eredményezett ahhoz képest, mintha a Szuezi-csatornán jött volna a szállítmány. Nagy fejfájást, logisztikai kihívást okozott nekünk
– fogalmazott Krisztián Róbert.
Lapunk elsősorban arra volt kíváncsi, hogy Orbán Viktor miniszterelnök miről tárgyalt május végén a Karmelita kolostorban Toshihiro Suzukival, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatójával.
„Sok mindent nem tudunk elmondani róla, viszont azáltal, hogy volt egy lehetőség beszélgetni Orbán Viktor miniszterelnökkel, nagyon sokat tanultunk belőle” – reagált elsőként a Mandiner kérdésére Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója.
Krisztián Róbert ugyanakkor elárulta, nagyon fontos a Suzukinak, hogy a mindenkori magyar kormánnyal jó kapcsolatot ápoljon. A kormányfővel éppen ezért arról egyeztettek, hogyan látják az európai és a hazai piacot. „De mi is kíváncsiak voltunk arra, hogy a kormány miként látja a magyar és európai gazdaságot” – tette hozzá.
Kiderült az is, hogy bár iparági információk szerint a Suzuki Motor ideiglenesen leállította népszerű Swift-modelljének gyártását, a japán vállalat részéről ezt továbbra sem erősítették meg. Újságírói kérdésre, hogy a Kína által bevezetett ritkaföldfém-export tilalma miként befolyásolja az esztergomi gyártást, Krisztián Róbert elmondta, egyelőre nincs rá hatással, és úgy kalkulálnak, hogy az ősszel bevezetik nálunk is az Indiában előállított első elektromos SUV-modelljüket, az eVitarát.
Az eseményen arról is volt szó, hogy 2025-ben a legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a stabil működés megteremtése és fenntartása mellett
Emellett az ellátási láncok sérülékenysége, illetve az ebből adódó újratervezés az, amely prioritást igényel.
A Magyar Suzuki a teljes hazai új személyautó piacon a tavalyi évhez képest enyhe növekedésre számít. Az esztergomi autógyártó a beszállítóival együtt folyamatosan keresi az optimális megoldásokat, hogy 2025-ben ne merüljenek fel ellátási nehézségek. A vállalat ebben az évben a tavalyihoz hasonló gyártási és értékesítési volumennel tervez.
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI